Wiadomości

Reduta Dobrego Imienia występuje o egzekucję wykonania wyroku przez redaktora naczelnego „Newsweeka”

Podoba Ci się to co robimy? Wesprzyj projekt Magna Polonia!

Reduta Dobrego Imienia informuje, że Maciej Świrski, który wygrał sprawę sądową o sprostowanie w głośnym procesie z Newsweek.pl, wystąpił o egzekucję wykonania wyroku nakazującego opublikowanie sprostowania przez Newsweek.pl oraz orzeczenie grzywny wobec zobowiązanego redaktora naczelnego.

– Redaktor naczelny przegrał ze mną we wszystkich instancjach łącznie z Sądem Najwyższym. Orzeczenie Sądu Najwyższego zapadło w dniu 12 lipca 2019 roku i niezwłocznie powinno się ukazać sprostowanie. Minął miesiąc i sprostowania nie ma. Nie będę już dłużej czekać – idę do sądu, by sąd przymusił redaktora naczelnego do publikacji sprostowania i nałożył grzywnę – mówi Maciej Świrski, prezes i fundator Reduty Dobrego Imienia, który wygrał proces o publikację sprostowania. – Alternatywnie będę żądał, by sąd nakazał redaktorowi naczelnemu zapłatę za każdy dzień zwłoki za brak publikacji sprostowania.

Przypomnijmy: Maciej Świrski w styczniu 2018 roku wygrał sprawę z redaktorem naczelnym Newsweek.pl. Na mocy tego wyroku sądowego redaktor naczelny miał opublikować sprostowanie wskazujące, że nieprawdziwa jest informacja o tym, jakoby w Polsce znajdowały się polskie obozy koncentracyjne utworzone przez Polaków. Taka treść znalazła się bowiem w artykule opublikowanym przez Newsweek.pl pt. „Po wyzwoleniu nazistowskich obozów Polacy ponownie je otworzyli? »Mała zbrodnia« Marka Łuszczyny”.

Strona pozwana próbowała apelować od wyroku, jednak w maju 2018 roku Sąd Apelacyjny orzekł, że redaktor naczelny Newsweek.pl ma obowiązek opublikować sprostowanie o ww. treści. Pozwany jednak nie dał za wygraną i złożył skargę kasacyjną. W odpowiedzi Maciej Świrski – prezes Fundacji Reduta Dobrego Imienia – wskazał, że skarga kasacyjna w tej sytuacji nie jest zasadna. Sąd Najwyższy podzielił pogląd Macieja Świrskiego i odmówił przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.

***

Wygrana z Newsweekiem nie jest pierwszym zwycięstwem Reduty Dobrego Imienia w sądzie. Na początku sierpnia Sąd Apelacyjny w Krakowie prawomocnym wyrokiem nakazał Ringier Axel Springer Polska przeproszenie Krystiana Brodackiego na głównej stronie Onet.pl oraz zasądził na rzecz powoda kwotę 100 000 złotych tytułem zadośćuczynienia. Wyrok miał związek z publikacją Onet.pl z marca 2016 roku, w której ilustracją do tekstu o kolaboracji z Niemcami było zdjęcie kobiet prowadzonych przez Niemców na egzekucję w Palmirach. Jedną z takich kobiet była matka Krystiana Brodackiego, Maria Brodacka. Reduta Dobrego Imienia wspierała Krystiana Brodackiego organizacyjnie i prawnie. Wyrok ten został wykonany 12 sierpnia 2019 roku.

Z kolei w lipcu Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał niemieckiej gazecie Frankfurter Rundschau przeproszenie Macieja Świrskiego, prezesa Reduty Dobrego Imienia, za publikację dotyczącą polskiej polityki historycznej, której celem, zdaniem niemieckiej gazety, jest „przedstawienie zagłady Żydów jako czynu czysto niemieckiego”. Sąd po raz pierwszy tak jednoznacznie uznał, że twierdzenia, że Zagłada nie była czynem czysto niemieckim, jest de facto uderzeniem w naród polski i tym samym uderzeniem w każdego Polaka.

Do tej pory Reduta Dobrego Imienia wygrała już osiem procesów w obronie dobrego imienia Polski i Polaków, z czego cztery wyroki są prawomocne. Kolejnych pięć procesów wciąż się toczy.

/rdi.pl/

Grzegorz Braun! Stanisław Michalkiewicz! Jerzy Robert Nowak i inni autorzy w Nowym numerze Magna Polonia sprawdź już teraz!! Kupując wpierasz wolne media!

Podoba Ci się to co robimy? Wesprzyj projekt Magna Polonia!