
Wpadło mi w ręce ciekawe zdjęcie. Jak wynika z uzyskanej przeze mnie informacji, zdjęcie zrobione 
zostało w 2018 roku na lotnisku Szeremietiewo w Moskwie i ujęci są na nim uczestnicy warsztatów 

dziennikarskich organizowanych przez rosyjską Fundację Dyplomacji Publicznej im. Aleksandra 
Gorczakowa (Фонд поддержки публичной дипломатии имени А. М. Горчакова). Kluczową rolę 
odgrywał tam (na zdjęciu pierwszy z prawej) Leonid Swiridow, który na wniosek ABW otrzymał zakaz 
wjazdu do strefy Schengen (przypomnę, że jego wydalenie z Polski zbiegło się z rozbiciem siatki GRU). 

 

 

 

Na zdjęciu powyżej widzimy znanych przedstawicieli „ideowej lewicy” i „Ideowej prawicy”. Do tych 
drugich zaliczana jest Agnieszka Piwar, „dziennikarka” Myśli Polskiej, blisko związana ze środowiskiem 
Grzegorza Brauna. Na zdjęciu poniżej, zrobionym w styczniu 2019 roku w Moskwie, widzimy: Agnieszkę 

Piwar, Grzegorza Brauna i Leonida Swiridowa.  

 

 



 

Agnieszka Piwar znana jest ze swojego uwielbienia do Rosji i Putina, ale także do Łukaszenki, Asada, 

przywódców Iranu i wszelkich satrapów. Jeździ do rządzonych przez nich krajów, publikując następnie 
cukierkowe teksty, jak to dobrze żyje się ludziom pod ich rządami. Przerażenie i obrzydzenie budzi             
w niej za to „zgniły Zachód”. 

Kolejnym przedstawicielem „ideowej prawicy” jest tu Piotr Korczarowski (na zdjęciu z warsztatów jest 
też jego dziewczyna) – to właściciel telewizji internetowej eMisjaTV, osoba również blisko powiązana 
ze środowiskiem Grzegorza Brauna. 

 

 

 

Piotr Korczarowski, który to w swoim czasie przeprowadził cykl ciepłych wywiadów z Albinem 
Siwakiem, na którego pogrzebie wygłosił mowę pożegnalną, to syn aktora Eugeniusza 

Korczarowskiego, przyjaciela Bohdana Poręby, ideologa i założyciela Zjednoczenia Patriotycznego 

„Grunwald”. Mocno promował też Piotr Korczarowski Wojciecha Olszańskiego, występującego 
wcześniej pod pseudonimem Aleksander Jabłonowski, którego jednym z najbliższych 
współpracowników był / jest Maciej Poręba (syn wspomnianego Bohdana Poręby).  

 

 



Przypomnę, że zmarły w roku 2019 Albin Siwak był członkiem Biura Politycznego KC PZPR, który dał się 
poznać jako zwolennik zdecydowanej rozprawy z „Solidarnością”. Bliskim mu ideowo środowiskiem 
było wspomniane Zjednoczenie Patriotyczne „Grunwald”, w którym skupił się tzw. „komunistyczny 
beton”. Czy więc nie mamy tu do czynienia z układem towarzysko-biznesowym wyrosłym z dawnych 
komunistycznych służb, który trwa w kolejnym pokoleniu?  

Dziś Piotr Korczarowski angażuje się nie tylko w tropienie spisków żydowskich, z czego jest znany od 
dawna, ale w większym jeszcze stopniu w promowanie rosyjskiej narracji dotyczącej wojny na Ukrainie, 

współpracując z Leszkiem Sykulskim, Lucyną Kulińską, Mirosławem Piotrowskim, Sebastianem 

Pitoniem i innymi.  Współpraca nie ogranicza się do wywiadów w telewizji eMisjaTV. Korczarowski sam 
występuje w roli prelegenta na antyukraińskich, prorosyjskich spędach, organizowanych przez 

środowisko związane z Grzegorzem Braunem. 

 

 

 

 



Mamy tu więc Piotra Korczarowskiego i Agnieszkę Piwar mamy paru innych przedstawicieli „ideowej 
prawicy” (jak chociażby Marcina Masnego czy Konrada Rękasa), ale mamy też ludzi „ideowej lewicy”, 
a wśród nich wicenaczelnego Tygodnika „Przegląd” Pawła Dybicza i wicenaczelną Tygodnika „Nie” 

Agnieszkę Wołk-Łaniewską, która współpracowała także z redakcją „Sputnik Polska”.  

W zasadzie nikogo nie powinno dziwić, że osoba tak blisko związana z Jerzym Urbanem, zwanym 

Goebbelsem stanu wojennego, brała udział w warsztatach organizowanych w Moskwie przez fundację 
powiązaną z rosyjskimi służbami. 

 

 

 

Ale Agnieszka Wołk-Łaniewska to także przewodnicząca komisji rewizyjnej fundacji proHumanum. To 

fundacja, której prezesem do niedawna była Jolanta Lange (obecnie jest wiceprezesem). Kiedyś nosiła 
ona nazwisko Gontarczyk – to ona, będąc agentką komunistycznej bezpieki (TW „Panna”), inwigilowała 
i najprawdopodobniej zamordowała księdza Franciszka Blachnickiego, twórcę ruchu oazowego,. 

Fundacja Jolanty Lange otrzymuje milionowe dotacje od prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego. 

 

 

 



Jolanta Gontarczyk zmieniła nazwisko na Lange i dziś już jej podobno z Moskwą, której służyła                     
w przeszłości, po drodze nie jest. Ale oto okazuje się, że przewodnicząca komisji rewizyjnej fundacji 
proHumanum, która wspiera LGBT, walczy o „prawo do aborcji” i która jest hołubiona przez Zachód         
i „światłych europejczyków", pojawiała się w Moskwie w towarzystwie Swridonowa i wojujących 

antysemitów, jakimi niewątpliwie są Korczarowski i Piwar. Wygląda na to, że to wcale się nie kłóci. 

Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół. Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że 
przedstawiciele „ideowej lewicy” i „ideowej prawicy” brali udział w przedsięwzięciu, w którym istotną 
rolę odgrywał wydalony z Polski w 2015 roku Leonid Swiridow. Od dawna wiadomo,  że przebywając    
w Polsce  stworzył on sieć kontaktów w obu tych środowiskach. Co zaskakuje, to fakt, iż widzimy ich 

tam razem. 

 

*** 

 

Nie wiem, jak do tego, co napisałem wcześniej, ma się Jan Piński, którego od lat postrzegam jako 
spoiwo różnych mętnych układów, w których odnajdujemy ludzi z pozoru odległych stron sceny 
politycznej, To serdeczny przyjaciel Romana Giertycha, ale też bliski współpracownik Grzegorza 
Brauna. To on w ostatnich latach był wydawcą i współautorem książek Brauna. 

 



Na polityczne solony wprowadził Pińskiego Giertych. Jak pamiętamy, w czasach, gdy Polską rządziła 
koalicja PiS – LPR – Samoobrona, prezesem TVP został zaufany człowiek Giertycha, ówcześnie szefa 
LPR, Piotr Farafał. Co ciekawe, choć w 2007 roku do władzy doszła koalicja PO – PSL, Farfał jeszcze przez 
dwa lata rządził w TVP. W tym to okresie Piński został najpierw szefem Wiadomości, a następnie 
Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, której podlegały nie tylko wspomniane Wiadomości, ale także 

Teleexpress i Panorama. 

Generalnie warto zwrócić uwagę, jak szybko i łatwo Giertych po odejściu z LPR i założeniu kancelarii 
prawnej odnalazł się w środowisku, które wcześniej straszyło nim dzieci. Dotyczy to zresztą nie tylko 
jego, ale także grona jego najbliższych współpracowników. Wspomnijmy tu kolejnych liderów 
Młodzieży Wszechpolskiej – Wojciecha Wierzejskiego i Piotra Ślusarczyka. 

To właśnie firma, której prezesem był Piotr Ślusarczyk, który sam nigdy groszem nie śmierdział, pełniła 
funkcję słupa przy wyprowadzaniu w 2011 roku pieniędzy z należącej do Ryszarda Krauze spółki 
Polnord. Wśród zatrzymanych w tej sprawie w połowie października 2020 roku przez służby dwunastu 
osób był oczywiście Ślusarczyk, ale też Roman Giertych oraz Ryszard Krauze i jego syn. Co ciekawe, 
spółka-słup, której prezesem był Ślusarczyk, miała siedzibę w mieszkaniu konkubiny Jana Pińskiego…  

 

 

W roku 2012 odnajdujemy Pińskiego u boku Ryszarda Opary, o którym mówiło się, że w latach 

osiemdziesiątych ubiegłego wieku był słupem w australijskich firmach, które formalnie należały do 
niego, a które – jak niektórzy sugerowali – w rzeczywistości miały być pralnią pieniędzy PRL-owskich 

służb. Czy tak było w istocie, nie wiem. Faktem jest, że Opara wyjeżdżał do Australii, groszem nie 
śmierdząc, by wkrótce obracać grubymi pieniędzmi. Gdy wrócił do kraju, był jednym z najbogatszych 
ludzi w Polsce. 

Początek poprzedniej dekady to okres rosnącej popularności różnych Inicjatyw patriotycznych, wśród 
których pierwszoplanową rolę odgrywał Marsz Niepodległości. I oto do jego organizatorów zgłosili się 
Ryszard Opara i Jan Piński, którzy mieli tworzyć „narodowe media” (Nowy Ekran). Już na pierwszym 
spotkaniu okazało się, że liczącą rolę przewidziano tu dla środowiska byłych wysokich oficerów 
Ludowego Wojska Polskiego, skupionych w Stowarzyszeniu „Pro Militio” (gen. Wilecki, admi. Toczek, 

gen. Dukaczewski, gen. Oczkowski). Ludzie z kierownictwa ONR byli zdecydowanie przeciwni 

współpracy z tym środowiskiem, natomiast Robert Winniki znalazł zatrudnienie u Opary. 

 



Na tle stosunku do Opary doszło do poważnego sporu w gronie organizatorów Marszu Niepodległości. 
Dość powiedzieć, że liderzy ONR uniemożliwili mu wystąpienie na Marszu Niepodległości w 2012 roku, 
o co zabiegał Winnicki. Opara miał się wówczas obrazić i jego drogi z Winnickim się rozeszły. Tak 
przynajmniej wynika z mojej wiedzy na ten temat. W tym kontekście warto jednak przypomnieć, co 
mówiła w sierpniu 2019 roku Kaja Godek, która stwierdziła, że odeszła z Konfederacji, jak na zebraniu 
Rady Liderów okazało się, że czekają na listę kandydatów, których ma rekomendować środowisko     
gen. Wileckiego. 

Warto dodać, że Piński utrzymuje też bliskie relacje z ludźmi z kręgów „ideowej lewicy”, czym jednak 
tym razem nie będę się zajmował. Nie będę też opisywać kolejnych jego przedsięwzięć medialnych, 
natomiast zwrócę uwagę, że we wszystkich nich pojawiają się w większości te same osoby.  

Do najbliższych współpracowników Jana Pińskiego od lat zalicza się Tomasz Szwejgiert, którego ojciec 
dowodził akcją likwidacji Józefa Kurasia – „Ognia”, legendarnego dowódcy działającego na Podhalu 
Zgrupowania Partyzanckiego „Błyskawica”. Piński nie robi z tego żadnej tajemnicy, wręcz przeciwnie… 

 

 



Wspomnijmy z kolei Grzegorza Jakubowskiego, przez lata mającego opinię „cyngla Pińskiego”. 
Interesujące, że w rządzonej przez Rafała Trzaskowskiego Warszawie znalazł on zatrudnienie w Biurze 

Administracji i Spraw Obywatelskich Dzielnicy Żoliborz. W ten sposób zyskał on dostęp do bazy pesel, 
co ma znaczenie o tyle, że w dalszym ciągu funkcjonował jako „dziennikarz śledczy”. 

„Nie wiadomo w jaki sposób Jakubowski został zatrudniony w Urzędzie Dzielnicy. Wiemy natomiast, że 
starania o umieszczenie go w samorządowych urzędach podejmował Jan Piński. Przynajmniej tak 
twierdził na przełomie 2018 – 2019 roku kiedy w prywatnej rozmowie stwierdził, że Jakubowski jest 
„upychany w ratuszu” [chodziło o ratusz m. st. Warszawy – przypis red.]” – mogliśmy przeczytać w 
lipcu 2020 roku w Życiu Stolicy. Był to czas, gdy Jakubowski był zaangażowany w kampanię wyborczą 
Trzaskowskiego, który ubiegał się wówczas o stanowisko prezydenta RP. Ale równocześnie oficjalnie 
występował on jako dziennikarz związany z redakcjami Jana Pińskiego oraz… Najwżyszego Czasu, 
kojarzonego jednoznacznie z Januszem Korwin-Mikke. 

W  



Długo by można mówić o niezwykłe ciekawych powiązaniach biznesowych Jana Pińskiego i jego bliskich 
krewnych i powinowatych, Ryszarda Opary i jego bliskich krewnych i powinowatych oraz Tomasza 

Sommera, wydawcy Najwyższego Czasu.  

W swoim czasie Najwyższy Czas zaangażował się w promowanie „wiedzy” o Wielkiej Lechii, imperium 
słowiańskim, które to rzekomo miało istnieć przez tysiące lat i któremu kres przyniosło chrześcijaństwo. 
Okazało się, że tym absolutnym bzdurom dało wiarę niemało osób ze środowiska tzw. „ideowej 
prawicy”, przy czym część z nich stała się ich gorliwymi, a wręcz fanatycznymi wyznawcami. Gdy 
zaczęliśmy na łamach magazynu i portalu „Magna Polonia” publikować artykuły demaskujące owe 
ewidentne kłamstwa, wylała się na nas fala hejtu, w co zaangażowane były różne troll konta, ale też  
ludzie, którzy autentycznie dali się zmanipulować. 

Kto za tym stał? W sporej części były to troll konta oraz osoby o niewielkiej rozpoznawalności. Ale nie 
tylko… Postanowiliśmy się przyjrzeć twarzom tego projektu. I co się okazało? Z materiałów 
zgromadzonych w IPN wynika, że Janusz Bieszk, który był autorem pseudohistorycznych książek                
o Wielkiej Lechii, to były wysoko umocowany agent wywiadu wojskowego PRL, zwerbowany w czasie 
swojej pracy dla Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego „Baltona”. Z kolei Hubert Czerniak, którego 
internetowe „wykłady” na ten temat cieszyły się sporą oglądalnością, w latach osiemdziesiątych służył 
w ZOMO. Po ujawnieniu tychże dokumentów zostaliśmy gwałtownie zaatakowani przez… Grzegorza 
Brauna. 

Dodajmy, że część profili i kont internetowych, które wcześniej promowały wartości patriotyczne 
(husaria, żołnierze wyklęci itp.), nagle zaangażowało się w promowanie Wielkiej Lechii, o której prawda 
została rzekomo zakłamana. Były to profile i konta, które z racji wcześniejszej działalności cieszyły się 
popularnością w szeroko rozumianym obozie patriotycznym. W akcję promowania Wielkiej Lechii 
zaangażowały się też niektóre telewizje internetowe, w tym wspomniana wcześniej eMisjaTV, którą 
kieruje Piotr Korczarowski.  

Z czasem większość owych profili, kont i telewizji internetowych zajęła się demaskowaniem 
„plandemii” (bo przecież żaden COVID nie istnieje, to tylko wielki spisek globalistów), a także walką ze 
szczepieniami, za którymi też stali globaliści. Ludzie śledzący owe profile i konta internetowe, czerpiący 
swoją „wiedzę” z internetowych telewizji, funkcjonowali w swoistej bańce, wierząc, że tylko tam tryska 
źródło prawdy, bo w każdym innym miejscu są oni okłamywani. „Wyłącz TV, włącz myślenie” – 

powtarzali wpajany im slogan.  

Ale oto konta i telewizje internetowe, które wcześniej promowały Wielką Lechię, a następnie 
„odsłaniały prawdę” o  „plandemii”, poczęły sączyć propagandę prorosyjską i antyukraińską, co nasiliło 
się wraz z rosyjską inwazją na Ukrainę… Dokładnie taką drogę przeszła eMisjaTV Piotra 
Korczarowskiego, a także setki, jeśli nie tysiące innych produktów internetowych o mniejszym lub 
większym zasięgu. 

 


